lammetjesopbali.reismee.nl

Van Ubud naar Amed : Bangli, Besakih tempel en Tirta ganga

Vanmorgen de boel weer ingepakt want het was weer tijd om te verkassen richting Amed, onze 3e bestemming. De eerste stop was in Bangli, een van de mooiste tempelcomplexen van Bali Uit de 11e eeuw. Heel fraai is hier de hoofd toegangspoort met veel bladgoud en aan weerszijden stenen beelden. Naast de tempel staat een inmens hoge Banyan boom die als trommel toren dient. Bij een ceremonie zit er dus hoog in deze boom iemand op de trommels te slaan. In de bakstenen muur rondom de tempel zijn mooie blauwe Chinees porseleinen bordjes gemetseld. Het allerheiligste is hier een uit 11 daken bestaande 'meru' Die aan de Hindoegod Shiva geweid is.

Een behoorlijk bochtige weg voerde ons toen naar de tempel alles tempels, de Besakih tempel. Deze tempel ligt 950 mtr boven de zeespiegel op de helling van de berg Agung. Deze tempel wordt door de Hindoe gelovigen tot het heiligste van alle tempelcomplexen beschouwd en vereerd. Hij wordt dan ook de Moedertempel genoemd. Bij de hoogst gelegen parkeerplaats begint een 1 km lange toegangsweg. Dat leek ons iets teveel van het goede, gelukkig kon je ook gebruik maken van taxi-scooters die ons in no time naar boven brachten: Beter!! Het is een uitgebreid tempelcomplex, onderverdeeld in afdelingen. Elke dorpsgemeenschap of zoals Wayan het noemt, clan, heeft zijn eigen schrijn waar zij gaan bidden. Omdat er 3 april een grote tempelceremonie is, was de tempel al heel mooi versierd met veel geel en wit en veel parasolletjes ter bescherming van het kwaad. Er werd nog aan veel versieringen hard gewerkt. We mochten als toeristen en niet gelovigen niet in het binnenste van de tempel komen maar langs de tempel loopt een pad wat je helemaal kan bewandelen en zo kun je toch een blik op het indrukwekkende binnenste van de tempel werpen.

De Balinese kalender heeft 210 dagen en er worden tijdens zo'n kalenderjaar wel 70 ceremonies gevierd! Het is voor hun trouwens nu 1937. Na het ritje terug op de scooter weer de auto in op naar Tirta Ganga oftewel het Waterpaleis. Dit is door de laatste koning aangelegd en is na enkele aardbevingen fraai gerestaureerd. Een heel mooi en vredig parkje met mooie beelden en vijvers met stapstenen erin, zodat het in de verte lijkt of je over het water loopt. En ook niet onbelangrijk, er is een restaurant waar je een mooi uitzicht hebt en lekker kan eten. Nadat de magen weer gevuld waren, zijn we richting ons hotel Kembali Beach in Amed gereden. Dit is een erg leuke kleine (10 huisjes) accommodatie, direct aan het strand, dus vanaf onze veranda kijken we zo op zee. Hier houden wij het dus wel weer een paar dagen uit!

Greet

Oh mooi allemaal weer !!
Ja lekker weer aan het strand ! Komt wel goed met jullie !
Xxxxx

piet en jannie

wat een prachtig verhaal , jullie maken toch een hoop mooie dingen mee, nu kunnen jullie lekker gaan genieten van de zee gezichten ,wat zal het er mooi zijn zo lekker aan het strand, geniet er maar van groeten

mady

Na de schooluniformen en bezoek aan enige tempels is het wel lekker om ff uit te rusten aan zee en te genieten.
Dat hebben jullie wel verdiendxxx

Astrid

Wat een indrukwekkende verhalen allemaal . Erg mooi. Groeten aan iedereen

Wil

Maja, Wat beschrijf je het allemaal toch goed en wat weet je veel van alle gewoontes etc. af van dit spleetogenland. Heel veel plezier nog en ik blijf jullie volgen!

rina.

Wat doen jullie veel indrukken op, geweldig.