lammetjesopbali.reismee.nl

25 jaar getrouwd, onze eigen ceremonie

Wayan had samen met Aart-Jan een heel programma gemaakt om een ceremonie te houden ter ere van ons 25-jarig huwelijk. Het werd een hele happening! We gingen naar het huis van een bevriende priester. Zijn dochter Putu sprak gelukkig goed Engels. Er stond al een 3-koppig gamelan orkest op ons te wachten maar ook een pronte dame met een grote beauty case. Volgens Wayan is ze erg ervaren in het in de make up zetten van bruidjes. Nou ze ging helemaal los! Toen de make up klaar was, begon ze aan mijn haar. Er was geen spiegel, dus ik had nog geen idee hoe het resultaat eruit zou zien, Ze toupeerde dat het een aard had en begon er allerlei spelden in te steken. Toen haalde ze een soort knot zwart haar in een netje wat in mijn eigen haar vastgezet werd. Het geheel werd nog afgemaakt door een soort goudkleurige kroon waar ze nog een aantal bloemen in stak. Het werd afgemaakt met een grote goudkleurige ring en dezelfde oorbellen. Toen werd ik in de traditionele huwelijkskleiding gehesen, Eerst pakte ze een prachtige paars met gouden sarong waarin ik gewikkeld werd. Toen pakte ze een corset, maar die was ongeveer in maatje 36. Nadat ze er nog 2 uit haar koffer gevist had die ook met geen mogelijkheid dicht te krijgen waren, stuurde ze Putu naar haar moeders kledingkast en jawel, die kwam met een exemplaar waarin ik wel paste. Nou ja, met enig duw en trekwerk konden dan toch alle knoopjes en vetertjes gesloten worden. Ik probeerde een paar keer te protesteren en te zeggen dat ik wel een shirtje of zo aan zou doen, maar nee, ze glimlachte en zei Yes, yes maar ging gewoon verder. Ik moest er wel even aan wennen pfff, zo ingesnoerd en dat in die warmte. Over het corset kwam nog een nieuwe laag: met een hele rol stof van zo'n 20 cm breed in hele felle kleuren, blauw, rood en goud werd mijn bovenlijf omwikkeld als een mummie. Alles met spelden vastgezet. Als finishing touch kwam er een grote goudkleurige sjaal over mijn ene arm en over mijn borsten gewikkeld en vastgezet, toen nog een grote goudkleurige broche erop en het was klaar. Toen mocht ik naar de spiegel, wow ik herkende mezelf niet eens! ik vond het wel mooi, maar vooral mijn haar vond ik erg wennen! Ik voelde me net Beatrix, maar vooruit de dames vonden het prachtig dus AJ werd gehaald. dat was een leuk Moment, hij was helemaal ontroerd! Daarn was het de beurt van AJ, Ook hij ging in de make-up en hij kreeg ook een sarong aan. Toen werd zijn bovenlijf met een paars met goudkleurige sarong omwikkeld. Eromheen ging nog een brede band en over zijn rechterschouder kwam een grote rood met gouden band. Het geheel werd afgemaakt met een grote kris die achter tussen de paarse band gestoken werd. Dit was een hele eer want het was de antieke kris van de vader van Wayan. Toen ook Lisa en Thijs in mooe sarongs gehesen waren, kon de ceremonie beginnen. De 3 zonen en de vrouw van Wayan waren in iddles ook gekomen, ook zij waren allemAl feestelijk in sarong gekleed. De priester zal bij de huistempel al boven op een tafel zich voor te bereiden en prevelde al allerlei mantra's. Er lagen allerlei attributen klaar en wij moesten achter de priester gaan zitten. Wayan zat dicht naast ons om een en ander te vertalen. We moesten met wierook wapperen, rijstkorrels zonder te kauwen doorslikken, met heilig water onze handen wassen, bloemen en ijzeren muntjes door onze handen laten gaan en achter ons weggooien. We hebben het uiteraard allemaal gedaan, ook bidden, met de handen boven het hoofd, met en zonder bloemen tussen de vingertoppen, alles voor de blessings van Hindoe. Ook werden we verschillende keren met het geweide water besprenkeld. Ik kreeg nog een keer de slappe lach, AJ keek mij aan en toen zag ik ineens dat die vrouw niet alleen witte poeder, maar ook lippenstift opgedaan had! we hadden moeite ons gezicht in de plooi te houden haha.

Toen was het klaar en toen moesten we elk een blaadje van een van de drie klaar staande manden kapot maken en daarna iets uit de manden eten. Ook de anderen mochten wat eten uit de manden. De ceremonie was voorbij en we konden naar het achter in de tuin gelegen restaurantje van dochter Putu. Hier stond in een mooi versierd prieeltje met bankstel voor ons klaar. We namen plaats en daar kwam Lisa met een chocoladetaart in de vorm van een hart, met onze namen en 2 brandende kaarsjes met 25 erop. De bruidstaart werd aangesneden en hij was heerlijk.

Na wat foto's genomen te hebben, werd het buffet klaargezet. De muzikanten speelden ernaast op de gamelans, Eigenlijk hoort het zo dat het bruidspaar in het prieel blijft zitten, maar wij wilden natuurlijk bij de anderen gewoon gezellig aan tafel zitten en dat deden we natuurlijk ook. Het was heel gezellig. Vooral de vrouw van Wayan, Lina was een heel vrolijke gezellige vrouw die vrij goed Engels spreekt want ze werkt in een winkel in Sanur. De zonen zijn wat stiller en verlegener, dat is toch ook de cultuur, niet veel vragen en maar een beetje lachen. Ze vonden Thijs erg grappig. Na een paar uur en flink gedineerd te hebben, hebben we Lina gevraagd ons ui de knellende kleding te helpen, want uitbuiken in deze traditionele kleding gaat maar moeilijk. Daarna nog een uurtje als onszelf in ons eigen kloffie een bakkie koffie gedronken en toen bracht Wayan ons thuis en kon zijn familie op de scooter naar huis, want hier werkt iedereen gewoon op zaterdag en de 2 jongsten moeten zaterdag ook naar school.

Het waa een prachtige dag en heel bijzonder om je 25 jarige huwelijk hier, met de kinderen op deze manier te vieren!

Reacties

Reacties

mady

Wat een geweldig verhaal weer.
Lijkt me prachtig en ben onder de indruk hoe ze jullie opgetuigd hebben en jullie een hernieuwing van het huwelijk hebben ondergaan.
Liefs Mady

rina

Wat geweldig!

piet en jannie

wat mooi, ik vind dir zo mooi dat ik tranen in mijn ogen had bij het lezen van dit verslag en bij de foto's , wat een super huwelijks cadeau van en voor elkaar,veel knuffels voor jullie allemaal ven piet en jannie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!