lammetjesopbali.reismee.nl

Volle maan ceremonie in Amed en naar Lovina

Vanmorgen een bijzondere belevenis gehad: de volle maan ceremonie bij het tempeltje naast ons hotel. We waren al ingelicht door een van de dames van het barpersoneel dat het hoogtepunt van de ceremonie die al een paar dagen gaande is, vandaag zou plaatsvinden vanaf 07.00 uur. Het was nl. haar familie die hier de ceremonie mee organiseerden. Daar wilden we wel bij zijn! Dus vroeg uit bed en foto en video camera in de aanslag. de scooters reden af en aan het werd een drukte van belang. Er waren totaal wel zo'n 100 mensen. De mannen gekleed in witte overhemden en een sarong en op hun hoofd een soort van tulband. De vrouwen waren gekleed in een witte kanten blouse (kabaya) met een kleurrijke sarong en om hun taille een strik mooi geknoopt. De kinderen waren ook zo gekleed. Het was een prachtig gezicht om ze met allerlei attributen de trappen van onze hoteltuin die naar het strand loopt, te zien gaan. Op het strand werd een soort van stellage van bamboe opgebouwd, versierd met vlaggen en palmenbladeren. Toen kwamen ze allemaal naar beneden en kon de ceremonie beginnen. Er werd een grote bandrecorder neergezet waar allerlei liederen en gezang uit te horen was. De priester, ook in het wit maar als enige met een zwart colbertje leidde de ceremonie. Toen alles nog klaar gezet werd, werden wij door nog wat mensen voor pennen bedankt en er ook nog om gevraagd, want sommigen hadden nog niks gehad en wilden ook graag een pen. Dus ging Lisa nog even tussendoor naar de kamer en verstoorde hiermee wel een beetje de ceremonie want ze hadden ineens alleen maar aandacht voor de pennen haha. Trots liepen vooral de kinderen met hun pennen te klikken en ze schoven hem netjes in hun borstzakje. Inmiddels zaten de meesten op het strand en kon de ceremonie beginnen. Ze deden na elk gebed een bloemetje op een andere plek. Een bloem achter het oor of in het haar. Dit is om zo goed mogelijk naar de goden te luisteren En bloemen in het haar om zo positief mogelijk te denken. De hindoes streven naar positiviteit in hun leven. Ze proberen alleen maar positief te denken en aardig te zijn voor iedereen om hun heen En de mooie dingen van het leven in te zien en niet boos naar elkaar te zijn, want daar komt oorlog van. En bij volle maan gaan de hindoes hun aura dus reinigen (Melasti) om de negativiteit eruit te halen. Als dit eruit is ben je gelukkiger met jezelf en met elkaar. Nou is dat niet mooi zo precies op onze Goede Vrijdag? Er kwam een bootje aan, waar de priester met enkele mannen op ging zitten, ze namen een paar manden met offerandes mee. Ze voeren een eindje de zee op en kieperden toen de offerandes over boord en kwamen weer terug. Er volgden nog een aantal rituelen zoals het samen bidden en de priester besprenkelde de mensen met heilig water en ze kregen wat rijst die ze gedeeltelijk opaten en een aantal korrels op hun voorhoofden en of hun keel plakten. Ook werd er een eend op zee gebracht en die zwom weer terug naar het strand, waarna deze gevangen werd en in een mand gestopt werd. De betekenis hiervan zijn we vergeten na te vragen, maar zal ook wel een of andere symbolische betenis hebben. Na deze plechtigheid liepen ze allemaal weer terug naar hun tempel om daar weer verder te gaan bidden.

Het was heel bijzonder en prachtig om mee te maken. We werden ook uitgenodigd om mee naar de tempel te komen, maar hier hebben we vriendelijk voor bedankt, we waren inmiddels wel toe aan ons ontbijtje.... Nadat we van het lieve personeel afscheid genomen hadden, gingen we weer de auto in bij Wayan die ons naar Lovina in het noorden zou brengen. De tocht duurde veel langer dan normaal want het was erg druk met veel mensen die, meestal per scooter, onderweg waren van of naar hun tempelceremonie.

Het was even wennen in de villa (villa BalinDa) die we hier gehuurd hebben. Het is dus een heel groot huis met 3 slaapkamers en een mega woonkamer en keuken. Het is wel mooi en in echt Balinese stijl en we hebben een mooi eigen zwembad. Maar er lagen in de koelkast 6 biertjes en 4 flesjes sprite en daarna moet je dus zelf zorgen dat er wat in die koelkast komt. Dat zijn we niet gewend, haha verwende nesten he, dus na het eten maar langs een Warung voor wat flesjes drinken.

Morgen weer vroeg op want dan hopen we dolfijnen te kunnen gaan spotten. Dat is de reden van ons verblijf hier in Lovina want daar staat het hier om bekend.

Pieter

Hebben hetzelfde gedaan, met een erg mager resultaat.

pierre

Als jullie nog pennen te kort komen dan hoor ik t wel haha

mady

Weer een hele belevenis vandaag.
En inderdaad op Goede Vrijdag.Mooi.
Die pennen brengen ook wel wat teweeg zo ik lees.Haha.
Leuk toch.Op naar de dolfijnen van morgen.
Liefs Mady

Greet

Wat een belevenissen weer !!
Indrukwekkend allemaal !!
Ik ga gauw naar de foto's kijken !!
Veel plezier verder Xxxx

piet en jannie

wat een indrukken moeten jullie verwerken ,met al die ceremonies, en offerandes ,wel hool leuk dat mee te maken ,maar goed dat er foto en video camera's zijn on het terug te zien wat je allemaal beleeft, het is prachtig ,dank jullie wel voor alle verslagen en foto's we zijn er zo toch een beetje bij.