lammetjesopbali.reismee.nl

Dolfijnen spotten in Lovina.

We wilden vooral naar Lovina omdat er hier voor de kust veel dolfijnen zijn die je met een bootje kunt gaan bekijken. Wayan kende wel een zekere Nyoman, een wat ouder mannetje van hier, die erom bekend staat dat als er dolfijnen zijn, hij ze weet te vinden. Gisteren heeft hij hem voor ons gebeld en hij kwam meteen opdraven om zich aan te bieden. Hij vertelde dat hij al sinds een week geen dolfijnklanten meer gehad heeft, vanwege het voorseizoen en dan is het vechten om een klant, want de concurrentie is moordend. Dat merkten we in Amed ook al en hier ook weer, vanwege het laagseizoen belagen de verkopers je bijna als je langs hun winkeltje loopt. Maar goed met Nyoman spraken we af dat hij ons om 06.00 uur op zou halen voor de Dolfijnentour.

We wilden daarom vroeg gaan slapen, want bijna niet lukte, vanwege de harde klappen onweer en bliksemflitsen. Nu weten we pas echt wat een tropische regenbui is, het water stortte naar beneden zoals het uit zo'n keiharde stortdouche komt en in korte tijd stond heel de tuin blank, ongelofelijk!

Maar goed de wekker op 05.15 uur gezet en om 06.00 uur waren we nog in de schemer, op het strand bij het 'libelle"-vormige bootje van Nyoman. Hier was van het laagseizoen weinig te merken, want er waren wel zo'n 50 bootjes die ook dolfijnen wilden spotten. De zonsopkomst was schitterend om te zien, de lucht kleurde prachtig van roze naar oranje en dan met op de achtergrond al die bootjes. Na een stukje varen konden we al de eerste dolfijnen zien, het waren zwarte dolfijnen. Deze zijn vrij groot en springen eigenlijk niet, dat doen meer de kleinere, volgens Nyoman. Een paar keer zagen we deze zwarte grote dolfijnen een klein stukje boven het wateroppervlak opduiken en weer onder water gaan. Het was allemaal nog niet zo spectaculair en we waren eigenlijk wel een beetje teleurgesteld. Want waren we hier nou speciaal voor naar Lovina en zo vroeg ons bed uitgekomen? Telkens voeren de bootjes weer een stukje verder, toen zagen we toch wel een vrij grote school kleine witte dolfijnen. Maar zodra de bootjes dolfijnen zien, vliegen ze er allemaal op af en we kregen eigenlijk al medelijden met die opgejaagde dolfijnen. De schippers van de bootjes voeren eigenlijk in een soort lus, het leek wel of ze zo de dolfijnen 'opsloten' . Dit werkte goed, want jawel, daar was een grote school dolfijnen .We zagen er 1 in de verte echt heel hoog springen, misschien wel 2 of 2,5 meter, het leek het Dolfinarium wel. Ze zwommen met een hele groep bij elkaar en dan zwommen ze vrijwel synchroon aan elkaar naar boven en dan doken ze weer naar beneden. Na een poosje gingen de bootjes wat meer uit elkaar varen en Nyoman ging op zijn eigen gevoel af en dat liet hem niet in de steek want we hadden flink wat keren een hele groep dolfijnen om ons bootje zwemmen. Het was echt heel erg leuk ze van zo dichtbij te zien zwemmen en buitelen en een paar keer sprongen ze ook in de lucht, geweldig! Na een poosje zag je dat de dolfijnen steeds verder uit de kust zwommen en steeds dieper de zee in gingen. Dus werd het tijd om weer terug te varen.

Het was inmiddels half 9 en we waren wel toe aan ons ontbijtje!

Daarna hebben we heerlijk in ons eigen privé zwembadje gelegen. Onze villa vinden we van binnen niet zo geweldig, maar het zwembad, maakt veel goed. Gelegen in een prachtige tuin met kleurige bloeiende planten en waar de kokosnoten en de bananen in de bomen hangen.

Als lunch hebben we onszelf op sushi getrakteerd want er zit hier een klein Japans restaurantje. Hoewel alles niet zo professioneel gepresenteerd werd, smaakte het goed.

Tegen vieren betrok de lucht weer en rond half 5 stortte het weer van de regen. Gelukkig heeft Villa Balinda wel een eigen 'Spa' dus toen maar een massage (AJ) en Lisa en ik een creambad genomen, wat een hoofdhuidmassage met haarmasker inhoudt.

Vanavond nog lekker Thais gegeten (bij Jasmine's kitchen), was heerlijk en nu lekker slapen want morgen gaan we weer verder naar het noord westen, naar onze volgende bestemming Permuteran.

piet en jannie

wat een mooi iets bij jullie regen en hier mooi weer , de rollen omgedraaid, was het leuk om dolfijnen in het echt te zien , aan de foto's te zien wel , jullie hebben kunnen genieten ,dat gespring en gedraai in de lucht voor ze weer in het water komen ,prachtig , gr van piet en jannie,

corina

Geweldige vakantie hoor ongelofelijk xxx

rina.

Geweldig allemaal. Geniet er maar lekker van allemaal.